Znanstvenici prvi put ni iz čega stvorili nešto, ali postoji jedna kvaka

MEĐUNARODNI tim pod vodstvom znanstvenika sa Sveučilišta u Manchesteru objavio je u časopisu Science rad prema kojem je u tzv. analognom eksperimentu uspio potvrditi Schwingerov efekt, proces koji se inače zbiva samo u moćnim kozmičkim događajima.

Na stranicama Sveučilišta piše da je tim u svojem eksperimentu primjenom velikih struja u posebno dizajniranim uređajima temeljenim na grafenu, uspio iz vakuuma stvoriti parove čestica i antičestica. Neki popularnoznanstveni mediji, poput Big Thinka, prenijeli su ovu vijest pod naslovom prema kojem je znanstvenicima prvi put uspjelo ni iz čega stvoriti nešto.

No, to baš nije sasvim točno. U čemu je stvar?

Vakuum nije potpuno prazan prostor bez ičega

Prije svega treba istaknuti da u ovom slučaju znanstvenici nisu stvorili parove čestica i antičestica iz vakuuma, već su testirali proces koji je analogan Schwingerovom efektu. O tome će biti više riječi kasnije u tekstu.

No, čak i da jesu, to još uvijek ne bi bilo stvaranje nečega ni iz čega. Problem je u tome što se vakuum obično doživljava kao potpuno prazan prostor, bez ikakve materije ili elementarnih čestica, što baš nije točno.

U kvantnoj teoriji polja, stanje kvantnog vakuuma je kvantno stanje s najnižom mogućom energijom koje generalno ne sadrži fizičke čestice. Međutim, prema suvremenom shvaćanju, kvantni vakuum nikako nije jednostavan prazan prostor. On sadrži kratkoživuće elementarne čestice koje iskaču u kvantnom polju i brzo se međusobno poništavaju.

Najniža moguća energija ipak nije sasvim jednaka nuli

Dakle, kvantni vakuum sadrži najnižu moguću energiju, no ona nije sasvim jednaka nuli. Ona je mjerljiva i potvrđena tzv. Casimirovim efektom – efektom zbog kojeg se dvije paralelne ploče u vakuumu privlače silom koja je veća nego što bi se očekivalo da je na djelu samo gravitacija.

To privlačenje posljedica je činjenice da na ploče izvana djeluju jače sile nego iznutra jer je prostor