ZNANSTVENICE U POTRAZI ZA VODOM S MARSA: Popularna teorija ipak ‘ne drži vodu’, a konačni odgovor se nalazi na Zemlji

Dvije znanstvenice nastoje pobiti dosadašnju teoriju da su vodu s Marsa otpuhali Sunčevi vjetrovi

Prije četiri milijarde godina, kad se život na Zemlji tek počeo razvijati, naš planet i Mars bili su nevjerojatno slični. Crveni planet, kakvog ga sad znamo, tad je bio prekriven vodom, odnosno oceanom dubokim od 100 do 1500 metara. I ostatak geografskih obilježja bio je sličan Zemljinom; kiše su padale, rijeke su tekle i skupljale su se u jezera. No, milijardu godina poslije taj je svijet iščezao.

Tim znanstvenika s Caltecha i NASA-e vjeruje da je riješio taj misterij. Sve donedavno, najpopularnija teorija je bila da je voda s Marsa isparila u svemir. Mars je mnogo manji od Zemlje, s upola manjim radijusom i 15 posto mase i volumena, pa se smatralo da se njegova usijana jezgra prije ohladila i kristalizirala, zbog čega je planet izgubio magnetno polje koje ga je štitilo od Sunčevog vjetra, pa su oni, u teoriji, doslovno otpuhali atmosferu Crvenog planeta u svemir. Pretpostavljalo se da je pad tlaka na površini Marsa uzrokovao isparavanje vodenih masa, koje su također otpuhane u svemir.

POVIJESNA MISIJA: Rover Perseverance uspješno sletio na Mars; Tražit će dokaze o životu; Pogledajte prve fotografije koje je poslao na Zemlju

Teorija koja ‘ne drži vodu’

No, doktorandica Eva Scheller s Caltecha i profesorica planetologije Bethany Ehlman s Instituta Keck, otkrile su kako ta teorija “ne drži vodu”. Proučavajući podatke iz raznih izvora, otkrile su da je omjer vodika i deuterija nikako ne podržava teoriju o isparavanju ili otpuhivanju. Da su Sunčevi vjetrovi zaista otpuhali svu vodu iz atmosfere, zaostao bi veći postotak težih molekula deuterija. No, on je isti kao i u Zemljinoj atmosferi – 0,02 posto.

Stoga znanstvenice smatra da se sva voda upila u Marsovu koru. Kamenje postupno reagira s vodom te se pretvara u razne minerale, a to je proces