Zašto se neki žestoko protive mjerama i cijepljenju? Pričali smo sa sociolozima

PANDEMIJA covida-19, kao globalna javnozdravstvena kriza koja ima i brojne ekonomske, društvene, političke i druge posljedice, na vidjelo je iznijela neke ključne probleme suvremenog društva. Moglo bi se reći da je to učinila više od bilo koje recentne krize.

Čini se da ljudi ugroze koje proizlaze iz pandemije – s jedne strane bolest covid-19 koja ugrožava zdravlje i živote, a s druge epidemiološke mjere poput cijepljenja, maski, ograničavanja kontakata i sloboda kretanja i sl. kao ugrozu normalnog života – doživljavaju kao izravnije i snažnije emocionalne i društvene pokretače od uobičajenih političkih ili svjetonazorskih razilaženja.

Primjerice, prijateljstva koja su prije pandemije uspijevala opstajati unatoč političkim i svjetonazorskim razlikama u pandemiji nerijetko pucaju zbog razlika u stavovima. Ljudi s obje strane – zagovornici mjera i njihovi protivnici – u pandemiji se snažnije angažiraju na društvenim mrežama, u prosvjedima i u svakodnevnom životu nego što to uobičajeno čine kada su u pitanju politička i svjetonazorska pitanja. Suprotstavljene strane se u svakodnevnom životu, u novom normalnom, lakše identificiraju i uzajamno izazivaju snažnije negativne emocije, poput nepovjerenja i neprijateljstva, pa čak i prijezira i gađenja.

To je shvatljivo kada se u obzir uzme činjenica da obje strane – i pobornici i protivnici mjera – one druge doživljavaju kao izravnu ugrozu vlastitom zdravlju i slobodama te glavnu zapreku normalizaciji života.

Povećana sklonost nasilju

Osjećaj ugroženosti drastično je smanjio sposobnost tolerancije i uvažavanja i povećao sklonost nasilju. Istraživanja su pokazala da tu eskalaciju, među ostalim, potiču neke društvene mreže poput Facebooka.

Zviždačica Frances Haugen u listopadu 2021. objavila je da interni dokumenti Facebooka iz 2018. pokazuju da je uprava kompanije znala da njegovi algoritmi promoviraju opasan sadržaj, ali da ništa nije poduzela jer je bila vođena maksimizacijom svojih prihoda od oglašavanja. Naime, Facebookovi algoritmi polarizirali su društvo i promovirali mržnju i lažne vijesti, čime su potaknuli veći “angažman” na platformama mreže. U pandemiji je to posebno došlo do izražaja.

Prosvjedi

Izvorni članak

Članci iz iste kategorije:

    Nije pronađen