Studija: Majmuni nakon snažnog uragana počeli ubrzano stariti

KADA je u rujnu 2017. uragan Maria pogodio Portoriko, poginulo je 3000 ljudi. No posljedice se nisu osjetile samo na glavnom otoku.

Vjetrovi koji su puhali 250 km/h zahvatili su i maleni otok Cayo Santiago, istočno od Portorika, na kojem živi oko 1500 rezus majmuna. Začudo, svi majmuni su preživjeli uragan, iako su neki umrli ubrzo poslije, ali je njihovo stanište bilo kompletno opustošeno. Drveće je ostalo bez lišća zbog čega životinje nisu mogle pronaći hladovinu, a temperatura na otoku je porasla u prosjeku za osam stupnjeva Celzijusa.

Znanstvena zajednica se odmah angažirala oko dobrobiti životinja. Aktivisti i udruge su majmunima donosili hranu i krenuli popravljati uništeni vodovodni sustav. No ubrzo je postalo jasno da je ova prirodna katastrofa ostavila dugoročnije posljedice.

“Pružila nam se jedinstvena prilika za proučavanje posljedica koje donosi velika prirodna katastrofa, kojih je sve češće s klimatskim promjenama”, rekao je neuroznanstvenik Michael Platt sa Sveučilišta Pennsylvania.

Utjecaj traume na starenje

Stručnjaci su uočili da je uragan utjecao na imunološki sustav majmuna, odnosno da je ubrzao proces starenja, što ukazuje na to da bi oluje poput Marije također mogle uzrokovati i ubrzano starenje kod ljudi, piše Scientific American.

Već je prije primijećeno da ljudi koji prežive razne vrste trauma, poput rata, često imaju kronične upale, višu stopu kardiovaskularnih bolesti i druga oboljenja, kazala je evolucijska biologinja Marina Watowich sa Sveučilišta Washington.

Nakon nekih vrsta traumatskog stresa, znanstvenici su pronašli i naznake molekularnih promjena u stanicama koje ukazuju na ubrzano starenje No, nitko do sada nije uspio dokumentirati takve promjene u kontekstu prirodnih katastrofa.

Sada su biolozi imali pristup rijetkom resursu: uzorcima krvi majmuna koji su uzeti prije katastrofe. Naime, životinjama na otoku se svake godine vadi krv u sklopu dugoročne studije o interakciji gena s njihovim društvenim okruženjem. Tako je tim usporedio nalaze krvi od 435