Snimke otkrivaju da čimpanze koriste skriveni jezik

ZNANSTVENICI koji istražuju evolucijsko podrijetlo jezika otkrili su da je vokalni komunikacijski sustav među divljim čimpanzama kompleksniji i strukturiraniji nego što se mislilo, s desetak vrsta poziva kombiniranih u stotine različitih sekvenci.

Znanstvenici su napravili više od 4800 snimki vokalizacija koje su proizveli članovi tri skupine čimpanza koje nastanjuju Nacionalni park Tai u Obali Bjelokosti, dom bogatoj lepezi biljaka i životinja.

Lavež, dahtanje, vrisak, zadihano urlanje, cmokanje…

Čimpanze, koje su uz bonobo majmune genetski najsličnije ljudima, inteligentni su i vrlo društveni majmuni koji izrađuju i koriste alate, a može ih se naučiti nekim osnovnim znakovima iz znakovnog jezika.

Znanstvenici već dugo znaju da čimpanze proizvode razne vokalizacije u divljini, ali nedavno je provedeno sveobuhvatno ispitivanje te komunikacije unutar vrste.

“To nije jezik, ali je među najsloženijim oblicima komunikacije opisanih kod neljudske životinje”, rekao je bihevioralni ekolog Cedric Girard-Buttoz s Instituta za kognitivne znanosti francuske istraživačke agencije CNRS.

Vrste poziva uključivale su roktanje, zadihano roktanje, hukanje, zvuk lajanja, zadihani lavež, dahtanje, vrisak, zadihani vrisak, cviljenje, zadihano urlanje, cmokanje i zujanje usnama.

Znanstvenici su utvrdili da su se ove vrste poziva koristile u 390 različitih sekvenci.

Ukupno je identificirano 12 različitih vrsta poziva za koje se čini da znače različite stvari, ovisno o načinu na koji su korišteni, ali i o kontekstu u kojem se odvijala komunikacija.

“Pojedinačno gunđanje, na primjer, pretežno se vrti oko hrane, dok se zadihano gunđanje pretežno koristi kao podložan način pozdrava”, kazao je Girard-Buttoz.

“Pojedinačno hukanje se koristilo pri prijetnji, a