Rat u Ukrajini proširio se u svemir

RAT u Ukrajini na više se načina proširio u svemir te utječe na tijek sukoba, kao i na brojne važne svemirske projekte.

Podsjetimo za početak ukratko na neke ključne elemente koji ratu daju svemirske dimenzije.

Čak i prije početka invazije, a potom i tijekom nje, sateliti iz svemira podrobno snimaju i prate kretanja ruske vojske te zbivanja na bojištima u Ukrajini.

Rat se osobito prelio u svemir kada je Rusija, nakon uvođenja oštrih sankcija Zapada, zaprijetila mogućim rušenjem Međunarodne svemirske postaje (ISS).

Nakon toga Moskva je upozorila da će eventualno hakiranje nekog svojeg satelita smatrati objavom rata.

Rusija je također onemogućila lansiranje satelita tvrtke OneWeb iz Bajkonura u Kazahstanu (gore).

Elon Musk, vlasnik tisuća komunikacijskih satelita Starlink, u Ukrajinu je nedavno dostavio antene kojima se Ukrajinci mogu povezati s njima kako bi imali internet čak i ako ga ruska vojska sruši.

Njemačka i ruska svemirska agencija prekinule su suradnju.

Konačno, sankcije su odgodile ili onemogućile brojne suradnje ruskih znanstvenika s kolegama u svijetu. Među ostalim, odgođeno je lansiranje zajedničkog europsko-ruskog rovera na Mars, koje je bilo predviđeno za 2022.

Fotografije iz svemira osvijestile su svijet o užasima rata u Ukrajini

Nikad prije u svemiru nije bilo više senzora u privatnom vlasništvu usmjerenih na planet, a to znači da je ruska invazija na Ukrajinu dobila neuobičajeno podroban nadzor iz svemira. Tvrtke poput Maxara, Capell Spacea, BlackSkya i Planet Labsa posljednjih dana dijele snimke visoke razlučivosti s neovisnim analitičarima i medijskim redakcijama.

Slike koje su prikupili komercijalni sateliti zabilježile su gomilanje ruskih snaga na ukrajinskim granicama i invaziju koja je u tijeku, pružajući obavještajne podatke koji su prije bili dostupni samo ako su bili pušteni iz vladinih izvora i rijetko su bili objavljivani u javnosti.

Snimka Planet Labsa