Prvi put otkrivena crna rupa koja usamljeno luta našom galaksijom

MLIJEČNA staza bi trebala biti prožeta crnim rupama. Znanstvenici procjenjuju da bi u našoj galaksiji trebalo biti između 10 milijuna i 1 milijarde crnih rupa zvjezdane mase.

Postoji samo jedan problem, jako ih je teško pobrojati. One se mogu uočiti samo ako u svoje gravitacijsko polje uhvate neki materijal; inače su nevidljive. No, međunarodni tim znanstvenika uspio je prvi put otkriti usamljenu, mirnu crnu rupu koja je od nas udaljena nešto manje od 5200 svjetlosnih godina.

Uhvatili nešto nevidljivo

Kako su to uspjeli? Pa, budući da trenutno nemamo tehnologiju za izravno ispitivanje crne rupe, moramo promatrati kako ona utječe na prostor oko sebe. Budući da crne rupe imaju snažna gravitacijska polja, ona iskrivljuju i uvijaju svaku svjetlost koja kroz njih prolazi.

Dakle, kada je nešto nevidljivo pojačalo svjetlost udaljene zvijezde, čineći je neobično svjetlijom, astronomi su shvatili da ona vjerojatno prolazi kroz neko gravitacijsko polje. Taj se fenomen naziva gravitacijska mikroleća, a koristi se pri identifikaciji malih, mutnih objekata koje bi inače bilo skoro pa nemoguće uočiti našim teleskopima.

“Radi se prvom otkrivanju i mjerenju mase izolirane crne rupe zvjezdane mase”, napisao je tim astronoma na čelu s astronomom Kailashom Sahuom s instituta Space Telescope Science.

Gravitacijsko polje crne rupe uzrokuje zakrivljenost prostorvremena. Kada svjetlost putuje kroz gravitacijsko polje, ona slijedi tu zakrivljenost, uzrokujući da se njezin put “lomi”, što povećava svjetlost te ponešto pomiče prividni položaj udaljene zvijezde.

“Ustanovili smo da ta leća ne emitira svjetlo koje se može detektirati, što, uz masu veću nego što je to moguće za bijelog patuljka ili neutronsku zvijezdu, potvrđuje da se radi o crnoj rupi”, navode znanstvenici.