OVAJ HRVAT ISTRAŽUJE JEDAN OD NAJVEĆIH SVEMIRSKIH FENOMENA: ‘Tek smo na početku priče, čekaju nas desetljeća ispitivanja’

Kako biste na trenutak zaboravili na koronu vodimo vas na putovanje galaksijom u našem serijalu Hrvati i svemir: ‘Moj je cilj jednostavan. To je cjelovito razumijevanje svemira, zašto je takav kakav jest i zašto uopće postoji’, kazao je jednom prilikom kozmolog i briljantan teorijski fizičar Stephen Hawking. Strast prema istraživanju i spoznaji svijeta oko sebe bila je pokretačka snaga ne samo jednog od najpoznatijih fizičara već i svake osobe koja je posvetila svoj život otkrivanju tajni svemira. Baš zato kroz specijal ‘Hrvati i svemir’ odlučili smo zakoračiti na putovanje u nepoznato s hrvatskim znanstvenicima koji su za Net.hr ispričali svoju priču o ljubavi prema svemiru, inspiraciji, važnosti popularizacije znanosti, ali i budućnosti koja nas čeka…

Postojanje crnih rupa predvidio je i sam Albert Einstein u svojoj općoj teoriji relativnosti, dok im je legendarni kozmolog Stephen Hawking posvetio dobar dio svoga života kao i zadnji rad koji je objavljen nakon njegove smrti. Ivica Smolić, izvanredni profesor na Zavodu za teorijsku fiziku čestica i polja, Fizičkog odsjeka zagrebačkog PMF-a, otkrio nam je zašto su crne rupe bitne za shvaćanje svemira oko nas, ali i puno više.

NET.HR: Kako ste se zainteresirali za fiziku? Što je prethodilo istraživanju svemirskih pojava?

SMOLIĆ: Interes za fiziku (i matematiku) vučem još od malih nogu, poriv koji se brzo razvio iz znatiželje oko svega u prirodi. Teško je izdvojiti neki poseban “okidač” koji me gurnuo u tom prirodoslovnom smjeru, možda pronalazak pravilnog komada kristala u zemlji ili trenutak kada sam primijetio da staklena pepeljara lomi svjetlost u dugine boje. Druga stepenica “magije” je ona kada otkrijete da nekakav apstraktni račun na papiru može precizno opisati prirodnu pojavu.

NET.HR: Istražujete crne rupe s teorijske strane. Je li vaše područje rada od početka bilo orijentirano put toga ili ste se naknadno usmjerili prema istraživanju crnih rupa?

SMOLIĆ: Suvremena fizika je iznimno raznolika disciplina, u rasponu