Nova otkrića pokazuju da su naši preci počeli kuhati prije 780.000 godina

ZNANSTVENICI su na arheološkom nalazištu u Izraelu pronašli najranije poznate dokaze o kuhanju. Prelazak s konzumiranja sirove na kuhanu hranu bio je dramatična prekretnica u ljudskoj evoluciji, a otkriće je ukazalo da su pretpovijesni ljudi mogli namjerno ložiti vatru kako bi kuhali hranu prije najmanje 780.000 godina, piše CNN.

Detaljna studija ribljih zuba otkrivenih na nalazištu Gesher Benot Ya’aqov, smještenom na rubu drevnog jezera Hule, otkrila je da su neki od naših ranih predaka – najvjerojatnije homo erectus – mogli kuhati ribu, ističe autorica studije dr. Irit Zohar, istraživačica u Prirodoslovnom muzeju Steinhardt Sveučilišta u Tel Avivu. Stanovnici područja oko jezera jeli su velike slatkovodne riblje vrste, dodaje Zohar.

Na tom mjestu nisu pronađeni ljudski ostaci, ali kameno oruđe odgovara onima pronađenim na nalazištima homo erectusa diljem Afrike. Zohar je rekla kako je jezero bilo plitko i da je bilo lako rukom uhvatiti velike ribe poput izumrlog luciobarbus longicepsa, koji je mogao narasti do dva metra.

“Ovo je nevjerojatno važno otkriće”

“Ovo je nevjerojatno važno otkriće. Dokazi o kontroliranoj uporabi vatre u ranom kamenom dobu u najboljem su slučaju prolazni. Zbog toga će dokazi o antropogeno (zbog ljudske aktivnosti) akumuliranim i kuhanim ostacima ribe imati veliki utjecaj na istraživačke zajednice”, rekla je arheološka geokemičarka dr. Bethan Linscott s oxfordskog sveučilišta, koja nije bila uključena u studiju.

Prelazak na kuhanu hranu značio je da ljudi troše manje energije na intenzivno traženje i probavu svježe, sirove hrane, oslobađajući više vremena za razvoj novih društvenih i bihevioralnih sustava.

“Prehrana je imala velik utjecaj na evoluciju naše vrste. Pretpostavlja se da je konzumacija mesa posebno pridonijela povećanju relativne veličine mozga naših ranih predaka, ali patogene bakterije čine konzumaciju nekuhanog mesa rizičnom aktivnosti”, rekla je Linscott i nastavila:

“Kuhanje, međutim, ubija bakterije i povećava energetsku vrijednost mesa, stvarajući tako novi, pouzdani izvor hrane za rane