Na udaljenijoj strani Mjeseca ima mnogo više kratera, znanstvenici otkrili zašto

BEZ OBZIRA na to gdje se nalazili na Zemlji – u Australiji, Hrvatskoj ili SAD-u – uvijek možemo vidjeti samo jednu stranu Mjeseca. Razlog je to što je on plimno zaključan, odnosno prema Zemlji je uvijek okrenuta samo jedna njegova strana.

Onaj njegov drugi obraz, koji nikada ne vidimo s površine našeg planeta, još uvijek skriva mnoge tajne. Primjerice, kineski rover nedavno je na tome području pronašao čudne “staklene kuglice” te ustanovio da se tamo nalazi drugačije tlo nego na nama bližoj strani.

>> FOTO Na Mjesecu pronađene misteriozne staklene kuglice

Drugačije lice

Bliža strana Mjeseca prekrivena je mjesečevim morima, prostranim ravnicama vulkanskog bazalta, koje mi vidimo kao tamne mrlje na inače svjetlijem tijelu. Od kada su na Zemlju 1960-ih stigle prve slike svih strana Mjeseca, znanstvenike muči ovo pitanje – zašto na udaljenijoj strani ima više kratera, a na drugoj više lunarnih mora, tj. zašto se njegovo skriveno lice toliko razlikuje od onog koje je okrenuto prema nama?

Računalni modeli su pokazali da bi uzrok tome mogao biti masivni lunarni udar koji je na nama bližoj strani Mjeseca prouzročio ogromne količine lave. Tu hipotezu podupire i činjenica da je tlo na jednoj strani drugačije nego na drugoj, odnosno da ima drugačiji geološki sastav.

Astronomi su dugo smatrali da je bliža strana nekoć bila prekrivena morem magme koja je, kada se ohladila, “zagladila” stjenoviti krajolik, stvarajući tamne mrlje koje vidimo i danas. No nije bilo jasno što je moglo uzrokovati takvu vulkansku aktivnost, piše Science Alert.