Ljudske stanice imaju čudne pipke pomoću kojih se kreću

STANICE u našemu tijelu ne žive samotnjački život. Svaka od njih koristi različite metode kako bi istražila svoj okoliš ili ostvarila kontakt s obližnjim mikrotijelima. Ponekad upotrijebe čudne stanične dodatke, koji nalikuju pipcima, kako bi došle do susjednih stanica.

Ti produžeci nalik ticalima nazivaju se filopodije, a novo istraživanje je pokazalo na koji način se stanice njima služe za kretanje, piše Science Alert.

Filopodije

“Ove strukture imaju ključnu ulogu u omogućavanju stanicama da istražuju svoju okolinu, generiraju mehaničke sile, izvode kemijsku signalizaciju ili prenose signale putem međustaničnih tunelskih nanomostova”, naveli su znanstvenici u studiji.

“Dinamika filopodija izgleda prilično složena, ona se može izvijati te promijeniti duljinu i oblik. Naš rad pokazuje na koji način filopodije istražuju 3D izvanstanični prostor kombinirajući rast i skupljanje s aksijalnim uvijanjem svoje jezgre bogate aktinom”, dodaju.

Spomenuta jezgra sastoji se od proteina koji se nazivaju aktin i miozin. Biofizičari s Instituta Niels Bohr u Danskoj usporedili su ovo novootkriveno gibanje s kuhinjskom gumicom.

Naime, ako savijemo kuhinjsku gumicu i stavimo je na stol, ona se počinje pomicati te se nakon nekoga vremena sama vrati u svoj prvobitan oblik. Slično se zbiva s jezgrom filopodije. Unutar nje se miozinski proteini počinju motati oko aktina, povlačeći ih u formu ovojnica, što pak omogućuje pipcima da osjete svoje okruženje, komuniciraju s drugim stanicama ili mikroorganizmima, pa čak i da