Konačno znamo zašto neki ljudi nikada ne dobiju rak pluća iako puše cijeli život

POZNATO je da je pušenje glavni faktor rizika za obolijevanje od raka pluća.

Prema Centrima za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) ono uzrokuje oko 90% smrti od raka pluća u SAD-u.

Maligne bolesti drugi su najčešći uzrok smrti u Hrvatskoj. U 2019. godini novotvorine, odnosno tumorske bolesti, bile su uzrok 13.718 smrti, dok su bolesti krvožilnog sustava bile uzrok 22.020 smrti. Najčešći maligni uzroci smrti bili su rak pluća (2874 umrlih) te rak debelog i završnog crijeva (2095).

No, s druge strane isto tako je poznato da neki ljudi puše cijeli život, a da nikada ne obole od raka pluća. Štoviše, negdje između 80 i 90 posto ljudi koji cijeli život puše po kutiju cigareta na dan i više nikada neće oboljeti od raka pluća. Jedan od najčešćih argumenata pušača koji se ne žele odreći pušenja glasi otprilike ovako: Znam više ljudi koji su pušili cijeli život pa nisu oboljeli od raka pluća.

Tajna je u stanicama koje oblažu pluća

U čemu je stvar? Znanstvenici već duže vrijeme pretpostavljaju da je odgovor u genetici, no tek je novo istraživanje, objavljeno u časopisu Nature Genetics pobliže razjasnilo ovaj misterij.

Prema autorima studije tajna je u tome što neki ljudi imaju stanice koje oblažu pluća s aktivnijom genetikom za popravak DNA, što ih može zaštititi od nastanka raka, čak i kada puno puše.

U istraživanju je sudjelovalo 14 ljudi koji nikada nisu pušili te 19 lakih, umjerenih i teških pušača. Autori u uvodu pišu da su sekvencirali cijeli genom proksimalnih bazalnih stanica bronha od 33 sudionika u dobi između 11 i 86 godina s povijesti pušenja koja je varirala od nepušača do 116 pak-godina. Jedna pak-godina je jedna godina u kojoj pušač svaki dan puši po jednu kutiju cigareta dnevno. Ako netko puši dvije kutije dnevno, onda će