Kod astronauta uočene značajne promjene u mozgu nakon boravka u svemiru

JOŠ UVIJEK ne znamo puno o posljedicama koje na tijelo ostavlja boravak u svemiru, no izgleda da među njih spada i preslagivanje neurona u mozgu.

Znanstvenici koji su proučavali moždane strukture 12 astronauta pronašli su, kako su opisali, “značajne mikrostrukturalne promjene” u bijeloj tvari koja je odgovorna za komunikaciju neurona unutar mozga te između njega i ostatka tijela.

To pokazuju podaci dobiveni difuzijskom magnetskom rezonancijom (dMRI) koji su snimljeni neposredno prije i nakon vremena provedenog u svemiru, koje je u prosjeku trajalo 172 dana. Sedam mjeseci kasnije obavljene su daljnje pretrage te mada su neke stvari “sjele na svoje mjesto”, još uvijek je bio vidljiv određeni broj promjena.

Prilagodba na život u svemiru

Točnije, stručnjaci su otkrili promjene u neuronskim putevima koji su povezani sa senzornim i motoričkim funkcijama. Pretpostavljaju da bi to moglo imati veze s prilagodbom astronauta na život u mikrogravitaciji, piše Science Alert.

Ovo je prvi put da su znanstvenici analizirali posljedice produženog boravka u svemiru pomoću tehnike snimanja mozga poznate kao traktografija. Ova tehnika izrađuje 3D sliku neuronskih trakta, otkrivajući prikaz ožičenja mozga. Mada su i ranije uočene promjene u mozgu astronauta, stručnjaci su pomoću traktografije uspjeli bolje sagledati veze između neurona i promjene na njima.

Prvotno su znanstvenici smatrali da se promjene događaju u corpus callosumu (žuljevito tijelo), najvećem snopu vlakana u mozgu koji povezuje dvije hemisfere mozga. No kasnije su shvatili da se zapravo dogodila ekspanzija ventrikula mozga, komunikacijske mreže komora ispunjenih tekućinom, a koje se nalaze uz corpus callosum.

“Strukturne promjene koje smo u početku pronašli u corpus callosumu zapravo su uzrokovane proširenjem ventrikula koje induciraju anatomske pomake susjednog neuralnog tkiva”, rekao je neuroznanstvenik Floris Wuyts sa Sveučilišta Antwerpen u Belgiji.