Jesu li životinje sposobne za računanje?

Pametni Hans iz Berlina privukao pozornost ljudi diljem svijeta. Njegov trener je pokazao kako ovaj kopitar može brojati (i rješavati matematičke probleme). To je radio tako što bi kopitom tapkao kako bi pokazao broj ili točan odgovor između više ponuđenih izbora.

Znanstvenici su poslije otkrili kako Pametni Hans zapravo i nema matematičke vještine, ali je bio svakako pokazao zavidne vještine opažanja. Ukratko, nije mogao odgovarati na pitanja na koja ispitivači također nisu znali odgovor, jer je Pametni Hans u stvari čitao sićušne tjelesne i facijalne znakove kako bi saznao točan odgovor.

Unatoč tome što Pametni Hans nije uspio položiti matematički kviz u prošlom stoljeću, studije su u posljednjih nekoliko desetljeća pokazale kako brojne žive vrste imaju svojevrsni ”osjećaj za brojeve” ili sposobnost razlikovanja raznih količina određenih predmeta.

Izgleda kako neljudski primati imaju najnaprednije numeričke vještine, što možda i nije toliko iznenađujuće. Krajem osamdesetih godina prošlog stoljeća, znanstvenici su pokazali kako čimpanze mogu zbrojiti broj čokolada raspoređenih u dvije zdjele za hranu (do 5 komada čokolade u svakoj posudi), usporediti taj broj sa zbrojem dvije druge zdjele za hranu i točno izabrati veću od ove dvije sume u 90% slučajeva.

20 godina kasnije, znanstvenici su pokazali da Rezus makaki majmuni mogu pravilno i brzo izbrojati broj predmeta na ekranu u 80% slučajeva kao i studenti na fakultetu. U narednim eksperimentima je pokazano da majmuni mogu računati preko osjetila tako što povezuju broj zvukova koje čuju s brojem oblika koje vide na ekranu.

Imaju i lavovi osjećaj za brojeve povezan sa zvukom. Ranija istraživanja su pokazala kako lavovi odlučuju hoće