Istraživanje: Eritrociti oštećeni zbog teškog covida mogu oštetiti krvne žile

DISFUNKCIONALNE crvene krvne stanice (eritrociti) pridonose oštećenju krvnih žila zamijećenom u slučajevima oboljenja od težeg oblika covida-19, pokazale su laboratorijske studije koje istražuju i načine liječenja ovog problema. Znanstvenici smatraju da u brojnih pacijenata hospitaliziranih zbog teškog oblika covida-19 nastaju oštećenja endotelnih stanica koje oblažu krvne žile, što može rezultirati nastankom krvnih ugrušaka, oštećenjem organa i ostalim zdravstvenim komplikacijama.

Disfunkcionalni eritrociti su obično izobličeni, imaju slabe membrane koje se lako lome ili im nedostaju enzimi potrebni za ispravno funkcioniranje i održavanje elastičnosti, što im omogućuje da nesmetano putuju kroz uske krvne žile.

Uzrokovanje upala

Nova manja studija provedena laboratorijskim ispitivanjem krvi 17 umjereno teško oboljelih pacijenata od covida-19 i 27 zdravih dobrovoljaca potvrdila je pretpostavku o “dubokoj i trajnoj endotelnoj disfunkciji” koja se razvila kao posljedica zaraze koronavirusom, objavili su istraživači u stručnome časopisu JACC: Basic to Translational Science.

U usporedbi s eritrocitima u zdravih ljudi, crvena krvna zrnca u pacijenata oboljelih od umjerenog do težeg oblika covida oslobađaju manje korisnih molekula dušikova oksida i više štetnih molekula koje uzrokuju upalu, objasnio je jedan od znanstvenika koji su proveli istraživanje, dr. Ali Mahdi iz Sveučilišne bolnice Karolinska u Stockholmu.

On i njegovi kolege ustanovili su da u kombinaciji s povišenim razinama određenog enzima upalne molekule oštećuju sluznicu krvnih žila, a posljedica toga je da