in

Otkriće nove čestice na LHC-u: EGGERON!

Veliki hadronski sudarač čestica (LHC) u CERN-u (Evropski centar za nuklearna istraživanja) je objavio 1.4.2018. godine, da je jedan (LHCb) od četiri detektora u LHC-u (ALICE, ATLAS, CMS i LHCb) potvrdio otkriće Eggeron čestice ηgg (eta-gg), koja je inače poznata pod nazivom „Humpty-Dumpty“ čestica.

Ovo je izuzetno važno otkriće jer se radi o prvom otkriću nove čestice nakon otkrića Higgsovog bozona 2012. godine. Eggeron čestice su teoretski predviđene još prije više od četrdeset godina, a mogli bismo reći da su građene od „čiste sile“, budući da se radi o nakupini gluona, odnosno, eggeroni su građeni samo od gluona koji su zapravo čestice koje prenose jaku nulearnu silu između kvarkova (čestica koje grade protone i neutrone).

Iako se radi o čestici građenoj od gluona, čestica prenosnika jake nuklearne sile, eggeron ima masu od 1.8 GeV/c2, što je otprilike dva puta više od mase protona (938 MeV/c2). Eggeroni jako kratko žive i brzo se raspadaju na fotone (čestice svjetlosti). Upravo zbog činjenice da se raspadaju na fotone, ovoj čestici je dodijeljen naziv Humpty-Dumpty što je zapravo lik iz poznatog djela „Alisa s onu stranu ogledala“ Luisa Kerola (Lewis Carroll), koji pada sa zida i nepovratno se raspada na mnogo sitnih komada.

Ova čestica je proizvedena u sudaru mlazova visokoenergetskih teških jona. Naime, u ovakvim sudarima nastaje materija visoke temperature i s jako mnogo gluona. Upravo prisustvo gluona u velikom broju i na visokoj temperaturi je omogućilo njihovo koaguliranje i nastanak eggerona.

What do you think?